Goodcase maakt duurzaamheid behapaar voor Jan Ellen Saïd Romana Piet jou Roos Klaas Irma Mees Eleonoor Noah Remco Hans

Onze missie

Jou in kleine, gemakkelijke stappen kennis laten maken met lekker, duurzaam eten. Met z’n allen eten we de wereld mooier. En groener. Lekker toch?

We werken samen met Nederlandse food startups die duurzaamheid en diervriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. Daarnaast hebben alle producten die ze maken een prachtig verhaal, wat we je graag vertellen

Waarom?

Als we willen dat volgende generaties ook nog kunnen genieten van onze aarde is het belangrijk dat we anders gaan eten. Maar veranderen is helemaal niet leuk. Zeker niet als je het gevoel hebt dat je van alles niet meer mag. Dat snappen wij helemaal! Daarom doen we het rustig aan. Stap voor stap. Samen met jou gaan we ontdekken wat voor lekker eten er allemaal is, dat ook nog eens bijdraagt aan een mooie toekomst. 

Voor wie?

Het maakt niet uit of je een echte ‘duurzaamheids-goeroe’ bent, of dat je een beetje aan het rondsnuffelen bent in de wereld van duurzaamheid. De producten in onze boxen zijn uniek en vind je (nog) niet in de supermarkt. Uniek in smaak, maar ook uniek in herkomst. Elk product heeft zijn eigen verhaal hoe het bijdraagt aan een mooiere wereld.

De drie duurzaamheid pillars

Wat betekent duurzaam? ‘Duurzaam’ en ‘duurzaamheid’ zijn brede begrippen en worden vaak te pas en te onpas gebruikt. Dat geldt ook voor duurzaamheid bij eten. Daarom hebben wij met Goodcase de ‘drie duurzame pillars’ opgesteld, waar onze duurzame missie op leunt. Op het gebied van duurzaamheid kunnen alle producten die we verkopen terug worden herleid naar minimaal één van deze drie pillars. Naast duurzaamheid is er bij ons ook aandacht voor diervriendelijkheid en gezondheid. Dit wordt per product toegelicht in onze shop.

Het eten van dierlijke producten, zoals vlees en zuivel, hebben de grootste impact op het klimaat. 26% van alle broeikasgassen wereldwijd komt van de productie van ons eten. 15% van alle broeikasgassen wereldwijd komt van de productie van vlees!

Maar de broeikasgassen zijn niet de enige bedreiging. Onze mate van vleesconsumptie zorgt ervoor dat er gigantische stukken land worden ontbost. Rond het jaar 1700 was z’n 90% van het bewoonbare land ter wereld gevuld met bossen. In 2018 is dat nog maar ongeveer 50%. Dat betekent dat in relatief korte tijd we een oppervlakte van 1000x Nederland hebben afgepakt van de wildernis, waardoor we volgens WWF z’n 60% van onze biodiversiteit hebben verloren. De wildernis met alle bomen, die CO2 kunnen opnemen, en biodiversiteit zorgen juist voor balans op onze planeet.

Klinkt dat ‘wereldwijd’ wel ver van je bed? In Nederland consumeren we in verhouding ver boven het gemiddelde rond de wereld. Als iedereen eet zoals wij dat doen, dan hebben we twee planeten nodig. Het vervangen van dierlijke producten met plantaardige producten zal enorm veel verschil maken in hoe de wereld er in de toekomst uitziet. Minder uitstoot van broeikasgassen en veeeeeeel meer groen, dat weer broeikasgassen kan opnemen. Win-win!

Veel eten wordt helaas weggegooid en dat is doodzonde. Al die moeite, middelen en tijd die is gestoken in het groeien van gewassen is voor niks! Experts schatten dat 30-50% van ons eten nooit onze magen bereikt. De ruimte die het kost om eten te groeien dat we uiteindelijk weggooien is anderhalf keer de oppervlakte van China.

Veel van ons eten wordt weggegooid omdat het door de supermarkten wordt afgekeurd, terwijl ze nog perfect zijn om op te eten. Een banaantje die net niet meer groen is, eigenlijk dus perfect om te eten, of een appel met een gekke vorm. Gelukkig werken wij met startups die dit ‘afval’ gebruiken om er alsnog heerlijke producten van te maken. Zo gaan we afval tegen.

De manier waarop we gewassen verbouwen moet ook verduurzamen. Maar dat kan niet als je als boer wordt gedwongen om je product tegen lage prijzen te verkopen, als gevolg van de scheve machtsverhouding in de voedingsindustrie. Dat geldt voor de boeren dicht bij huis, maar ook voor de boeren aan de andere kant van de wereld die zorgen voor onze koffie- en cacaobonen. In de supermarkt moet alles zo goedkoop mogelijk, maar dat betaald de boer. Die kan daarom maar net rondkomen en niet investeren in verduurzaming van zijn land en boerderij. Het doel is een eerlijke prijs voor de boer én consument. Eerlijkheid voor iedereen, daar gaan we voor.

Dan is er ook sociale duurzaamheid dichter bij huis. Sommige Nederlandse startups waar we mee samenwerken bieden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een mooie uitdaging. Super toch?

Hoe het begon

Wij vroegen ons af waarom wij in de supermarkt niet een schap vol duurzame producten kunnen vinden. Daarom zijn wij tijdens onze studie aan de TU Delft met een zoektocht gestart naar duurzame alternatieven, voornamelijk buiten de supermarkt.

Wat blijkt?! Er is een hele wereld vol duurzame food startups in nederland met een innovatieve kijk op het produceren van eten. Elk product heeft een mooi verhaal wat natuurlijk niet in zijn geheel op de verpakking past.

Bij Goodcase kan jij die duurzame producten vinden én proeven! Alle verhalen worden namelijk uitgebreid verteld in onze blog.

Het team

Thomas-goodcase

Thomas Doleschel

Strategic specialist and co-founder

arwin-goodcase

Arwin Visser

marketing and co-founder

gijs-goodcase

Gijs Gillissen

Product Designer and co-founder

Goodcase DNA

Ontdekken

Duurzaamheid staat bij ons centraal. Goodcase helpt jou met het ontdekken van duurzame alternatieven die je zelf niet zo snel tegenkomt.

Stap voor stap

Plotseling alles anders? Daar geloven wij niet in. Met onze boxen gaan we voor leuke en makkelijke stappen richting een mooiere wereld. Lekker eten en toffe verhalen, die het trouwens goed doen op verjaardagen!

Gemakkelijk

Maar het moet niet te veel moeite kosten natuurlijk. Daarom doen wij al het onderzoek voor jou én leveren we de producten ook lekker gemakkelijk bij jou thuis af. Helemaal van deze tijd!

Kijk hier naar ons huidige aanbod